Saturday 14 January 2012

Easter Parade

  • Bandtyp: Pocket
  • Språk: Svenska
  • Utgiven: 201012
  • Antal sidor: 283
  • Upplaga: 2, 
    Vikt i gram: 160
  • ISBN10:9113032909
  • ISBN13:9789113032900

Boken handlar mestadels om Sarah och Emily, två systrars liv från barndom till vuxenliv.
Under sina ungdomsår blir Sarah uppvaktad av olika män tills hon gifta sig med Tony, en man som
misshandlar henne under tjugo år. Under den här skakiga tiden i äktenskapet börjar Sarah dricka och
lida av psykiska problem.
Emily är en självständig och okonventionell person som inleder olika tillfälliga kärleksförhållande, bland annat med en bisexuell man, sedan med en mångsidig arbetskamrat som är misslyckad poet som tröstar sig med alkohol och slutligen med en advokat som senare lämna henne för sin före detta fru. 
Boken är en fantastisk upplevelse att läsa - den visa människors svaga och starka sidor och hur var och en på bästa sätt lösa sina problem! Den få en att grubbla över varför det är svårt eller lätt för olika kvinnor att lämna en repressiv och oduglig man? Är det mycket svårare om man älska honom få mycket, är ekonomisk beroende av honom eller om man har barn tillsammans?
När är en kvinna eller man perfekt för en person? Varför byter man partner ofta? Vad för ett förhållande att fungera? 
Det är några av frågorna som jag grubblade när jag läste boken.

Emily trevade sig fram längs väggen, och när hon hittade lysknappen och tryckte på den exploderade rummet i ljus.
Det var blod på de hopsnodda lakanen och på kudden, det var på Sarahs underklänning och hela hennes svullna grimaserande ansikte, och i hennes hår.
Emily satte sig i en stol och skuggade ögonen med ena handen. "Det här inte sant", sa hon. "Det här är bara inte sant. Menar du att han slog dig?"
"Det stämmer. Skulle jag kunna få en cigarrett?"
"Nu vill jag veta hur det ligger till. Har det här hänt förut?"
Sarah hade lyckas få bort nästan allt blod ur ansiktet, hon hade tagit på sig morgonrocken och satt och rökte en cigarrett. "Jaha då", sa hon. "händer jämt och, ständigt. Det har väl hänt en eller två gånger i månaden i ungefär - ja, i tjugo år. s 193


"Sarah. Varför finner du dig i det?"
"Vi är ju gifta", sa Sarah. "Vill man förbli gift, då lär man sig att stå ut med saker. Förresten älskar jag den dummern."
"Vadå ´älskar den dummern´? Det låter som en replik ur nån sorts löjlig - Hur kan du älska nån som behandlar dig som - " s 194


"Emily, jag tycker inte vi ska träffas mer."
"Tycker du inte? Varför då?"
"För att jag måste vara sann mot min natur. Du är väldigt rar och vi har haft det fint ihop, men jag måste tänka på mina egna behov."
" Men Lars, jag vill inte lägga beslag på dig. Du är lika fri som - "
"Jag har inte påstått att du lägger beslag på mig. Jag säger bara att jag måste vara sann mot min - Emily, kruxet är att det finns en annan."
"Jaså? Hurdan är hon?"
"Det är ingen hon", sa han som om det gjorde saken enklare, "det är en man. Jag råkar vara bisexuell, förstår du." s 93


"Kom till saken , Howard."
"Okej." Han stjälpte i sig nästan hela whiskygroggen och så suckade han igen, liksom av lättnad över att det svåraste var avklarat. " Kruxet är att jag faktiskt inte hade nåt uppdrag för National Carbon på den här resan", sa han. "På den punkten ljög jag för dig, Emily, och det ber jag om ursäkt för. Jag avskyr att ljuga. Jag umgicks med Linda hela tiden.
Hon är nästan trettiofem nu - ingen kan kalla henne en lättpåverkad unge längre - och hon har bestämt sig för hon vill komma tillbaka till mig." s 262

No comments:

Post a Comment